Met een crosstrainer train je rond de tachtig procent van alle spieren in je lichaam. Het is daarmee een heel effectieve manier van trainen. Een crosstrainer is eenvoudig in gebruik, zowel thuis als in de sportschool.

Wat train je met een crosstrainer?

Met een crosstrainer train je veel verschillende spiergroepen in je lichaam: de beenspieren (dijbenen, kuitspieren en hamstrings), bilspieren, buikspieren, armspieren (biceps en triceps), schouders en rugspieren. De beenspieren worden het meest belast, de rest van de spieren krijgt in mindere mate belasting, maar voldoende voor een goede workout.

Wat zijn de voordelen van een crosstrainer?

Een crosstrainer biedt een fijne beweging voor het lichaam. Door de voetpedalen worden de gewrichten ontlast, en hoeven deze dus geen klappen op te vangen zoals bijvoorbeeld bij het hardlopen. Bovendien train je in een rechte positie, waarmee de rug ontlast wordt. Trainen met een crosstrainer is dus ook ideaal als je een blessure hebt en toch een workout wilt doen.

Sporten op een crosstrainer is een vorm van cardio-training, waarmee je het hart versterkt, de bloedsomloop stimuleert en het cholesterol- en bloedsuikerspiegel op peil houdt. Dat heeft een gunstig effect op de bloeddruk. Ook gaat het botontkalking tegen.

Kan je afvallen met een crosstrainer?

Een crosstrainer fiets zorgt voor een gevarieerde workout waar je prima intervaltraining op kan doen. Samen zorgt dat voor een goede verbranding van calorieën, een verbranding die nog even doorgaat als je klaar bent met trainen. Bij een goede workout verbrand je gemiddeld acht tot twaalf calorieën per minuut.