Giant Liv

WAT IS DAMESSPECIFIEK ONTWERPEN?
3F is onze overkoepelende designfilosofie die richting geeft aan het Liv-team bij het bedenken, ontwerpen en ontwikkelen van producten voor vrouwen. 3F staat voor FIT | FORM | FUNCTION

Veelgestelde vragen over damesspecifiek ontwerpen
Er zijn meer keuzemogelijkheden dan ooit tevoren voor vrouwelijke fietsers. Of het nu gaat om fietsaccessoires, kleding of de fiets zelf, er worden steeds meer producten gemaakt die specifiek voor vrouwen zijn. En laten we eerlijk zijn – ook wij willen mooie spullen! Er zijn veel fabrikanten die allemaal een andere filosofie hebben over wat vrouwen willen en nodig hebben op fietsgebied. Bij Liv willen we heel helder zijn over onze filosofie en de research die we doen om onze ideeën te verwezenlijken. Eenvoudig gezegd komt het hier op neer: Wij bouwen fietsen voor vrouwen helemaal vanaf het nulpunt. Heb je nog steeds vragen over damesspecifiek ontwerpen?

Ja, dat dachten we al! Scroll naar beneden en lees onze veelgestelde vragen over hoe wij specifieke vrouwenfietsen maken.

Vraag: Zijn Liv-fietsen niet gewoon Giant-frames met een ander kleurtje en andere onderdelen?
Echt niet! We houden van onze grote broer Giant, maar elke Liv-fiets start met een blanco vel papier. We hebben een teams van ontwerpers en technici die elke buislengte en elke framehoek exact bepalen om een specifieke zitpositie te creëren die past bij de vrouwelijke anatomie. Elke fiets is ontworpen om het comfort, de balans en de stuureigenschappen te optimaliseren voor elk soort rit dat zij maakt. Dat wil niet zeggen dat we geen gebruik maken van het feit dat we onderdeel zijn van de geweldige Giant-familie. We maken bijvoorbeeld wel gebruik van beproefde technologieën zoals de Maestro-vering in onze off-road fietsen, de Advanced Grade Composite-technologie om onze carbon frames te vervaardigen en nog een paar zaken om ook topkwaliteit fietsen voor vrouwen te bouwen.

Vraag: Waarom kunnen vrouwen niet op herenfietsen rijden?
Vrouwen kunnen wel op herenfietsen rijden, maar volgens onze onderzoeken zullen vrouwen zich dan niet zo comfortabel voelen en zich minder efficiënt voortbewegen. Op basis van de onderzoeksgegevens zijn we tot de conclusie gekomen dat door de fundamentele verschillen in de anatomie van vrouwen en mannen, de meeste vrouwen een andere fiets nodig hebben dan een herenfiets of een unisex-model.

Vraag: Waar komen de data waarop jullie je onderzoeken baseren vandaan?
We betrekken onze data van PeopleSize Anthropometry, een wereldwijde database met lichaamsverhoudingen. Deze database bevat meer dan 250 verschillende lichaamsdimensies van vrouwen en mannen uit negen verschillende landen. Uit deze dataset halen wij informatie over bijvoorbeeld postuur, binnenbeenlengte, romplengte, schouderbreedte, armlengte, handlengte, heupbreedte, afstand tussen de zitbotten, gewicht en kracht. Hiermee kunnen we fundamentele verschillen tussen mannen- en vrouwenlichamen ontdekken en hieruit gemiddelde waarden afleiden.

Vraag: In welk opzicht verschillen de lichamen van vrouwen en mannen?
De meest invloedrijke factor met betrekking tot framegeometrie is de verhouding tussen romplengte en beenlengte. In plaats van alleen te focussen op lichaamslengte, hebben wij ontdekt dat deze verhouding de grootste invloed heeft op hoe een vrouw fietst en hoe ze op de fiets gepositioneerd is. De database met gegevens over wereldwijde lichaamsverhoudingen laat zien dat vrouwen gemiddeld genomen een korter bovenlichaam en langere benen hebben dan mannen. Zou je nu een vrouw op een mannenframe met de correcte framemaat zetten, dan zit ze teveel voorovergebogen op de fiets. Dat resulteert in een te extreme romphoek en – juist omdat ze zover uitgerekt zit – ook een extreme okselhoek.

Vraag: Ik ben een vrouw, maar ik heb geen lange benen! Zijn er dan wel damesspecifieke fietsen voor mij?
Zelfs als je een vrouw bent die niet de ‘gemiddelde’ verhouding tussen romp- en beenlengte heeft, dan zijn er nog steeds verschillen die invloed hebben op de manier waarop je fietst. We hebben ontdekt dat een groter percentage van de kracht van vrouwen komt uit hun onderlichaam, terwijl bij mannen het tegenovergestelde het geval is. Dit heeft direct gevolgen voor de gewichtsverdeling en hoe mannen en vrouwen op de fiets gepositioneerd zijn. We kunnen deze kennis in ons voordeel gebruiken bij het ontwerp van damesspecifieke frames. Niet alleen ontwikkelen we een geometrie waarbij de rijdster beter uitgebalanceerd op de fiets zit, we ‘tunen’ ook de stijfheid en flexibiliteit door de layup van ons Advanced-grade composietmateriaal in onze carbon frames aan te passen.

Vraag: Kan ik niet gewoon een herenfiets kopen en dan de onderdelen verwisselen?
Damesspecifieke componenten zijn een belangrijk onderdeel om een fiets comfortabeler en efficiënter te maken voor vrouwen. Unisex- en heren-modellen worden over het algemeen uitgerust met onderdelen die geschikt zijn voor mannen: bredere sturen, langere cranks, langere stuurpennen en herenzadels. Je kunt uiteraard deze onderdelen omwisselen en aan je eigen voorkeuren aanpassen, maar het balanspunt, de reikwijdte en de hoeken van het frame kunnen niet worden aangepast door alleen de onderdelen uit te wisselen. Liv-bikes zijn consequent opgebouwd met damesspecifieke zadels die de zithouding van de rijdster op de fiets ondersteunen. Ook de cranklengte past bij de framehoogte, de stuurbreedte is aangepast aan de gemiddelde verhouding tussen schouderbreedte en lichaamslengte en ten slotte is de lengte van de stuurpennen gekozen om de best mogelijke stuureigenschappen voor vrouwen te bieden. Ons doel is om een zo perfect mogelijke fiets te maken die direct – zonder aanpassingen – past bij de berijdster.

Vraag: Ik weet dat ik te ver uitgestrekt zit op de herenfiets waar ik nu op rij, maar kan ik niet gewoon een kortere stuurpen nemen en het zadel naar voren schuiven om de reikwijdte te verkleinen?
Je kunt de reikwijdte van je fiets tussen de 10 – 50 mm aanpassen (afhankelijk van de lengte van je huidige stuurpen) door een kortere stuurpen te monteren, maar het heeft wel invloed op je zitpositie op de fiets en hoe de fiets stuurt. Met een kortere stuurpen op je fiets verschuift het gewicht iets naar achteren en daardoor wordt de druk op het voorwiel minder. Op een racefiets zal een kortere stuurpen een nerveuzer stuurgedrag veroorzaken in een afdaling en het zal moeilijker worden om in de beklimming je gewicht naar voren te verplaatsen. Soms worden kortere stuurpennen met opzet gemonteerd op downhill-georiënteerde mountainbikes, maar een superkorte stuurpen op een crosscountry-mountainbike zal serieus negatieve invloed hebben op je klimcapaciteiten.

Het zadel naar voren schuiven op de zadelrails om de reikwijdte tot het stuur te verminderen, is geen goede oplossing. De voor/achter-afstelling van een zadel moet worden gebruikt om de trapefficiëntie te verbeteren door je knie boven de pedaalas te positioneren. Als je het zadel te ver naar voren zet, zal je knie te ver over je tenen bewegen tijdens het trappen, waardoor je het risico loopt op kniepijn.

Vraag: Maakt Liv fietsen die alleen gebaseerd zijn op de gemiddelde getallen uit de ‘wereldwijde database met lichaamsverhoudingen?’
Nee, we begrijpen heel goed dat het bouwen van een fiets die alleen gebaseerd is op pure statistische gegevens niet voldoende is. Het testen van prototypes met onze professionele atleten en geselecteerde rijdsters is een belangrijk onderdeel van het ontwerpproces bij Liv. Door meerdere testcycli te doorlopen zijn we in staat om de geometrie verder te perfectioneren, de stijfheid en de flexibiliteit van onze composite-frames aan te passen en de beste componenten voor elke fiets te kiezen.

Vraag: Hoe zit het met de kleuren van de damesfietsen?
Ik heb een hekel aan roze! We snappen dat elke vrouw een andere smaak heeft als het aankomt op esthetiek. Bij Liv proberen we aan ieders wensen tegemoet te komen door fietsen aan te bieden waar je op slag verliefd op wordt. We zorgen dat we een breed aantal kleurenopties voor elke fiets aanbieden – roze, paarse, rode, groene en blauwe – en dat de bijbehorende graphics uiteenlopen van conservatief tot wild!

Vraag: Ik wil niet op een damesspecifieke fiets rijden want ze zijn niet zo goed gebouwd als herenfietsen en de gemonteerde onderdelen zijn ook niet zo goed.
Oké, dit is misschien geen vraag, maar we horen deze opmerking vaker! Het is inderdaad waar dat in het verleden damesfietsen niet dezelfde kwaliteit hadden als herenfietsen omdat de industrie dacht dat vrouwen niet zoveel geld wilden uitgeven om op een mooie fiets te rijden. Gelukkig is dat beeld totaal veranderd en Liv was een van de pioniers die deze verandering teweeg heeft gebracht. We zijn ervan overtuigd dat vrouwen dezelfde variëteit in keuzes moeten hebben als mannen bij het kopen van een fiets. Als zij een full carbon mountainbike wil met een topafmontage, dan moet ze toch verdorie in staat zijn om zo’n fiets te vinden met een damesspecifieke geometrie waardoor ze comfortabeler, sneller en met meer vertrouwen kan gaan fietsen? Daarom lanceerde Liv in juli 2013 de eerste echte damesspecifieke 27.5 carbon XC-mountainbike met een Sram XX1-groepset. Eerder dat jaar maakten we de eerste aerodynamische carbon racefiets, speciaal voor vrouwen. In 2016 lanceerden we een complete lijn met prestatiegerichte carbon offroad-bikes, waaronder de eerste composite enduro-bike met 160 mm veerweg en een geometrie die volledig op vrouwen was afgestemd. We zullen de grenzen blijven verschuiven om fietsen te bouwen die gemaakt zijn voor vrouwen en passen bij haar lijf en haar stijl. Zodoende bieden we haar de mogelijkheid om op topniveau te presteren.